dinsdag 26 januari 2016

Een venndiagram, een beetje wiskunde vandaag

Waar ideeën opdoen voor mijn klas niet goed voor is! Zo was ik nog wat aan het surfen op 'Lessen van Lisa' en daar kwam ik een lesvoorstel voor woordenschat tegen. Ik kan het niet inzetten in mijn klas omdat ik met te kleine kinderen werk, maar ik leerde wel zelf weer iets bij.

Het ging over een venndiagram en de tekening die erbij stond kwam me bekend voor. Ik ben een dertiger die in België is opgegroeid en wij kregen vroeger dan ook verzamelingenleer op de lagere school. De dag van vandaag zit dit niet meer in het lessenpakket en velen zullen dus wellicht niet meer weten wat een venndiagram is. Daarom vertel ik het jullie hier (en voor de rest is het een goeie herhaling :)).

Een venndiagram is een grafische voorstelling van de logische relaties tussen verzamelingen. Deze 'tekeningen' werden bedacht voor de wiskundige John Venn.

Hieronder zie je een voorbeeld van een venndiagram waarbij de doorsnede van beide verzamelingen is gekleurd. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden. Verzamelingen krijgen normaal gezien altijd een naam (bijvoorbeeld A, B,...).



Bron:
* https://en.wikipedia.org/wiki/Venn_diagram

Geen opmerkingen:

Een reactie posten