donderdag 4 februari 2016

Geen husky, maar een malamute

Dinsdag sprak ik al over Lapland en over ons jaarlijks schoolfeest, maar ik moet zeggen dat ik nog meer weetjes verzamelde.  Zo nam ik het woord husky verkeerdelijk in mijn mond, sorry daarvoor Sheena :).

Ik dacht dat alle sneeuwhonden husky's waren, maar ik had het helemaal mis. Ik geef dan ook heel eerlijk toe dat ik betrekkelijk weinig over honden weet (en dat ik er ook heel erg bang voor ben).

Een husky is eigenlijk een Siberische husky en kennen wij vooral als sledehond. Het is een atletische hond die heel wat werk kan verzetten. Ze kunnen de koude aan, maar hebben eigenlijk ook geen last van warme temperaturen. Hun vacht reflecteert immers de zon. Een husky heeft blijkbaar ook altijd blauwe ogen.



Een malamute is voluit een Alaska-malemute. Deze hond lijkt behoorlijk goed op de husky, maar volgens kenners mogen ze helemaal niet verward worden. Ze zijn net als de Siberische husky een trekhond, maar zien er toch wat anders uit qua bouw. Onderstaande hond is trouwens vernoemd naar een eskimostam uit Alaska.





Bronnen:
* http://unisci24.com/254018.html
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Alaska-malamute

1 opmerking: