vrijdag 26 februari 2016

Wie was Whitcomb Judson?

Al ooit van deze man gehoord? Ik las zijn naam een paar dagen geleden pas voor het eerst. Whitcomb Judson was een Amerikaanse uitvinder die bekend werd voor zijn kramsluiter, de voorloper van de 'moderne' rits.

Judson werd geboren halverwege de 19de eeuw* en stierf nog voor de Eerste Wereldoorlog in 1909. Hij demonstreerde zijn uitvinding in de Wereldtentoonstelling van 1893 in Chicago. De Amerikaan slaagde er echter nooit in om zijn sluiting met succes op de markt te brengen. Na een aantal aanpassingen en verbeteringen door een zekere Sundback werd de rits uiteindelijk een sluitmiddel die tot op de dag van vandaag heel populair is. De naam ritssluiting (of zippe) bestaat trouwens sinds 1923 en werd bedacht door Goodrich Company.

* verschillende bronnen spreken elkaar tegen: op het net vind je zowel 1836 als 1846 als geboortejaar.

Wat ik me wel afvraag is wat die kramsluiter precies was? Ik heb het net afgespeurd, maar voorlopig vind ik geen goede afbeelding? Is er toevallig iemand onder de lezers hier die mij kan uitleggen wat meneer Judson nu eigenlijk precies heeft uitgevonden? Ik zou heel blij zijn met de extra informatie en uiteraard vermeld ik later dan hieronder eventuele bijdrages en reacties!


Bron:
*Wikipedia!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten