donderdag 25 februari 2016

Zeg nooit zomaar blauw tegen een kleur!

Mijn papa werkte vroeger in een drukkerij en toen kwam hij vaak met bevlekte kleren thuis. De geur van de inkt vond ik heerlijk. Misschien is het daarom dat ik zo van kranten, nieuws en weetjes hou :).

Om iets af te drukken heb je meestal vier kleuren nodig: zwart, blauw, rood en geel. Er bestaan echter heel wat kleurschakeringen en die wilde ik eigenlijk wel eens op een rijtje zien. Vandaag begin ik met blauw. Ik zou hier heel ver kunnen in gaan, maar ik wil de meest voorkomende tinten even oplijsten. Voor alle andere schakeringen verwijs ik graag naar enkele andere pagina's. Het is gewoon handig als je een kleur bij zijn echte naam kan noemen, dan weet je tenminste in welke richting je moet zoeken. Een tijdje geleden moest ik immers gekleurd papier voor op school bestellen en ik moet zeggen dat dit geen evidente opdracht was. De een wil blauw, maar niet dat blauw. Ja zeg, welk blauw is dat dan? Daarom dus dit weetje :).

Cyaan hoort bij het kleur blauw, maar wordt door sommigen ook als groen bestempeld. Er bestaat hier ook een lichte versie van en die noemen we gemakkelijkheidshalve lichtcyaan.


Aquamarijn is een kleur waar je geen eenduidige afbeelding voor vindt. Toch hoort het een klein beetje bij het cyaan van hierboven al lijkt het voor mij nog dichter bij het groen aan te leunen. Uiteraard bestaan voor dit kleur ook lichtere en donkerdere schakeringen.
Ik zet hier geen afbeelding omdat die heel moeilijk te vinden was.

Turquoise past volgens mij bij cyaan en aquamarijn, maar is net dat tikkeltje donkerder.


Marineblauw of navy is dan weer een heel donkere soort blauw, al vind je op het net ook heel wat schakeringen. Op onderstaande afbeelding is deze kleur eerder dof, maar je vindt hem ook veel feller. Ook hier dus geen eenduidigheid.



Korenbloemblauw kreeg dan weer de kleur van een bloem. Voor mij buigt deze kleur wat naar het paars.



Andere tinten blauw die vaak gebruikt worden zijn ijsblauw, lichtblauw, staalblauw en koningsblauw. Ik geef hier geen afbeelding van omdat de foto's die ik op het net vind te uiteenlopend zijn.

Wil je nog meer weten over blauw? Kijk dan snel even hier of hier.


Bronnen:
* http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=89316
* http://www.dickson-constant.com/nl/NL/zonwering/orchestra/433/6688-turquoise
* http://bloembollen-shop.com/bloemen-zaden-kopen/korenbloem/
* http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=89316


Geen opmerkingen:

Een reactie posten