maandag 21 maart 2016

Silicagel niet giftig, maar heel bruikbaar!

Vroeger heb ik ze nog gespaard. Ja, echt waar. Misschien vind je dat gek, maar leerkrachten verzamelen nu eenmaal heel veel dingen. Of toch sommigen onder ons... en ja, ik behoor tot die collecteurs ;). Het is nog altijd mijn bedoeling om eens een muziekkoffer voor mijn klas te maken, maar ik weet niet wanneer dit er ooit eens van komt. Daarom verzamelde ik al een hele tijd geleden allerlei soorten materialen: van kartonnen buizen tot potjes van Stimorol, van vervallen rijst tot kroonkurkjes. Alles kan wel dienst doen om zelf muziekinstrumenten te maken. Zo ook Silicagel dacht ik. Dit zijn van die zakjes met bolletjes die je vooral bij schoenen en handtassen vindt.


Tot ik ooit ergens hoorde dat die bolletjes giftig waren en mijn mama me onmiddellijk aanspoorde om ze weg te gooien. Blijkt nu dat die gel helemaal niet schadelijk is én dat het zelfs heel erg bruikbaar is. En niet alleen om schudbussen voor mijn muziekkoffer te maken hoor!

Enkele voorbeelden: 

* Ook soms last van een bedampte voorruit in de wagen, dan helpen een aantal zakjes op het dashbord!

*Er zit vaak heel wat vocht in een sporttas. Stop enkele zakjes Silicagel in je zak en vieze geurtjes blijven weg. (Zal ik zeker eens testen in de voetbaltas van mijn wederhelft!)

* Zelfs een gsm die heel erg nat is geworden, kan opnieuw gefikst worden. Door hem in een pot vol met Silicagel te doen zou het toestel helemaal drogen waardoor hij in de meeste gevallen terug werkt.

Waar ik dit allemaal vandaan haal? Op het internet kwam ik twee bronnen tegen die hetzelfde vertellen. De bolletjes zorgen er immers altijd voor dat het vocht wegblijft waardoor veel materiaal beter bewaart.

Wil je nog meer tips of ben je nog niet overtuigd? Kijk dan snel even hier of hier.


Bronnen:
* http://viralmundo.nl/zakjes-met-plastic-balletjes-niet-weggooien/
* Het Nieuwsblad
* http://viralmundo.nl/zakjes-met-plastic-balletjes-niet-weggooien/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten