donderdag 14 april 2016

Gaatje in een vliegtuigraam!

Als ik me goed herinner vloog ik zelf nog maar twee keer. Eén keer richting Helsinki omdat een vriendin van mij er Erasmusstudente was en één keer met mijn schoonfamilie naar Barcelona. Op zich zou ik een derde trip wel spannend vinden, maar mijn lief is er niet echt voor te vinden. En na de aanslagen in Zaventem van vorige maand zit een vliegtuigreis er zeker niet (meteen) meer in.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat ik het over dit vervoersmiddel op Gietjes Weetjes kan hebben. Zo las ik een tijdje terug op Het Nieuwsblad dat er in elk raam eigenlijk een klein gaatje zit. Kort gezegd komt het hierop neer. De luchtdruk in de lucht is een pak lager dan binnenin het vliegtuig waardoor er druk ontstaat. Onder die druk zouden ramen kunnen sneuvelen. Om dit te voorkomen worden er gaatjes in de ramen gemaakt. Vliegtuigvensters bestaan echter uit drie lagen waardoor er uiteraard geen tocht binnen komt.



Wil je nog meer over dit fenomeen lezen? Kijk dan zeker even hier!


Bron:
* http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160402_02215987

Geen opmerkingen:

Een reactie posten