zaterdag 16 april 2016

Italiaanse muziektermen

In het derde leerjaar ging ik voor het eerst naar de muziekschool. Mijn broer was drie jaar terug ook gestart en mijn ouders stonden erop dat ik minstens ook een jaartje noten zou leren lezen. Uiteindelijk bleef ik er tot mijn zesde middelbaar mee bezig en volgde ik zowel de lagere, middelbare als hogere graad. Ik kwam dan ook heel vaak in contact met Italiaanse muziektermen. Er bestaan er echt heel erg veel, maar ik wil vandaag de meest voorkomende op Gietjes Weetjes plaatsen.


A cappella (jullie wellicht bekend): zonder instrumentale begeleiding
Accellerando: in tempo versnellen
Adagio: langzaam en rustig (met uitdrukking)
Agile: vlug, beweeglijk
Agitato: onrustig
Al fine: ga naar einde
Allegretto: enigszins vlug en levendig, lichter dan allegro
Allegro: snel en levendig
Allegro agitato: levendig, onrustig
Allegro moderato: matig snel
Andante: rustig
Animato: levendig
A tempo: het voorgaande (of oorspronkelijke tempo) hervatten

Coda: slotstuk, einde
Crescendo: geleidelijk sterker worden

Da Capo: vanaf het begin
Decrescendo/Diminuendo: geleidelijk zachter worden
Dolce: lieflijk, zacht

Fortissimo: zeer luid/sterk
Fine: einde

Grave: ernstig
Glissando: glijdend

Intermezzo: tussenstuk

Legato: gebonden
Lento: langzaam, slepend

Moderato: gematigd tempo
Molto: meer

Poco: een beetje, weinig
Pianissimo: heel zacht
Prelude: voorspel

Rapido: snel
Rubato: vrij in tempo

Staccato: korter dan genoteerd

Tutti: allen


Bron:
* http://ciaotutti.nl/italiaanse-taal/waarom-jij-meer-italiaans-spreekt-dan-je-denkt/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten